Oostendorp Keyboard Forum
Oostendorp Keyboard Forum
Startpagina | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Gebruikers | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

 Alle forums
 Oostendorp Yamaha Tyros Forum
 Tyros 4 gerelateerde onderwerpen
 MultiAudio meerstemmig opnemen.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Tyrooster
Average Member

167 berichten

Geplaatst - 03/03/2011 :  13:14:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal. Iets leuks deze keer.
Voor wie het interessant is: ik heb uitgevonden hoe je met de T4 meerdere Audiotracks achtereenvolgens kunt opnemen die je met een extern programma later kunt mixen.
Bijvoorbeeld een nummer meerstemmig inzingen, of meerdere solo's toevoegen.

Zoals het bedoeld is:
Met de Audio Multirecording kun je met de T4 één MAIN en één SUBtrack opnemen. Door Mixdown wordt de combinatie de nieuwe MAINtrack. Daarna kun je zo vaak doorgaan en stemmen toevoegen als nodig is. Je kunt de stemmen achteraf niet meer apart mixen. De Tyros houdt maximaal 2 wav bestanden zichtbaar.

En zoals het ook kan:
Nu blijkt, als je na een opname een tweede "take" opneemt zonder de eerste met UNDO weg te halen, dan blijft de "overschreven" take in een .ubk bestand staan. In de Tyros is het niet meer zichtbaar.
Het bestand wordt wel elke keer groter. "Maar dit nadeel heb z'n voordeel:"

Met een externe computer, (bij mij de iMac met Garageband audiobewerking) kun je deze tracks wel bruikbaar maken. Kopieer eerst de .wav en de .ubk bestanden naar je computer. Je hoeft dan alleen de extensie .ubk te wijzigen in .wav. Sleep al deze wavjes naar Garageband en je kunt mixen, effecten toevoegen, corrigeren, knippen en plakken, naar hartelust. En desgewenst de begeleiding weghalen.

Je kunt dus drie- of vierstemmig inzingen met muziek, en daarna een a capella mix op een CD branden.
[Met de T2(en3?) werkt het ook zo dat overschreven opnames als .wav blijven bestaan die met externe programma's zichtbaar kunnen worden gemaakt. Daar heb ik het al vaak gebruikt]

Ik heb geen ervaring met programma's al Qbase, maar ik denk dat het daarmee ook werkt, net als in Garageband.

Zijn er anderen die ervaring hebben met dit soort audiobewerking? . Tips misschien wat er nog meer mee kan?

Ik wou dit niet voor me houden. Misschien zijn er mensen die er wat aan hebben.
Groeten,

Jaap
Tyros4fun

Heiko
Advanced Member

1582 berichten

Geplaatst - 03/03/2011 :  14:00:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Top zeg,deze post! Zodra ik tijd heb ga ik het ook eens uitproberen!
Thanks man!
Grtzz, Heiko

Maak je niet ongerust als de muziek uit je tenen komt....
als het je neus uit komt is het véél erger!
Ga naar bovenaan de pagina

richard001
Average Member

396 berichten

Geplaatst - 03/03/2011 :  14:30:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Dit zijn de berichten die dit forum de moeite waard maken en waar het volgens mij ook voor bedoeld is.

Ik gebruik Protools van Digidesign voor audiobewerking en daar werkt jouw uitvinding ook vlekkeloos mee.

De Tyros4 gaat misschien niet zuinig met zijn schuifruimte om, maar dat doet een programma als Protools ook niet. Die bewaart ook alles (non-destructive) en zo hoort het ook.
De Tyros4 blijkt ook weer in dit opzicht een professionele machine te zijn.

Ik heb gemerkt dat zelfs na MIXDOWN de afzonderlijke bestanden bewaard blijven.
Jaap, bedankt, dit is weer een nuttige uitbreiding van onze hobby.

Groeten,

Richard



Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3180 berichten

Geplaatst - 03/03/2011 :  15:06:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Jaap, knap gevonden en inderdaad het werkt zoals je schrijft!
Op deze manier is de T4 uitstekend te gebruiken als digitale multitrack machine.
Alles blijft in het 'digitalé domein' en er wordt voorkomen dat men via een analoge geluidskaart iets binnen moet halen op de PC. (geeft altijd kwaliteits verliezen)

Waarschijnlijk zal ik het niet (veel) gaan gebruiken omdat ik helemaal los ben op de PC met Cubase(6) en de RME geluidskaart, maar anderen zullen er ongetwijfeld hun voordeel mee kunnen doen.

Zou je jouw uitvinding ook willen posten op internationale fora? (als Synthzone) .... men zal het enorm waarderen.

Roel

PS Waar goede nachtrust al niet goed voor is
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3180 berichten

Geplaatst - 03/03/2011 :  17:50:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Ik ben zo vrij geweest om het stukje samen te vatten in het Engels en zal onze vrienden van General Arranger Forum verwijzen naar dit Oostendorp forum.
http://www.synthzone.com/forum/ubbthreads.php/posts/318183/Use_Tyros4_as_real_multitrack_#Post318183



Translated from JaapdeHaan's post:

Hi all,
Something nice this time:
I found out how to (no limits) multi-track using the Tyros4 and export tracks to an external PC/MAC computer.

How it is developed:
With Audio Multirecording you can record one MAIN and one SUB track (both stereo) Using MIXDOWN lets us create a new MAIN-track with the original MAIN and SUB tracks mixed. This can be executed unlimited times…. But mix corrections afterwards (after each mixdown) are not possible.

What I discovered:
The Tyros4 does create (and stores) a new audio file for every take that was recorded with the file extention .UBK
An UBK file can be renamed to .WAV and played back /imported on computers.

So:
Copy all files from T4 (AUDIOREC_ROOT <subfolder of song> ) to your computer using the USB interface. (USB storage Mode HDD)
Rename all UBK’s to WAV and import them into Cubase, Protools, Garageband or any other multitrack software.

Big advantage is that all recording and mixing is done in the digital domain, so no quality loss and every take/track remains available for the final mix.

Bewerkt door T-Rossie op 03/03/2011 18:24:07
Ga naar bovenaan de pagina

Tyrooster
Average Member

167 berichten

Geplaatst - 03/03/2011 :  18:16:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Roel,
Voel je vrij deze vertaling te plaatsen. Ik weet al niet hoe je Cubase in het nederlands schrijft. Ik ben daar geen menber, alleen toeschouwer. Bronvermelding hoeft er niet bij. Ik zal je nooit van plagiaat beschuldigen.
Lijkt me wel leuk om te zien of het daar ook reacties oplevert.
Groeten,


Jaap
Tyros4fun
Ga naar bovenaan de pagina

T-Rossie
Moderator

3180 berichten

Geplaatst - 03/03/2011 :  18:26:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt Willy W. ....sorry : Jaap

Cubase = Kjoebeez !
Ga naar bovenaan de pagina

Jeepee
Average Member

121 berichten

Geplaatst - 03/03/2011 :  20:53:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Jaap, met rode ehm oortjes zeg maar je verhaal gelezen en ik ben er super blij mee dat dit kan. Echt helemaal te gek want het is jammer dat opnames die aan de Maintrack worden toegevoegd niet meer kunnen worden bewerkt. Nu dus wel, TOP!

Groet, Jaap uut Hasselt

Jeepee
Ga naar bovenaan de pagina

Ruud
Advanced Member

1972 berichten

Geplaatst - 04/03/2011 :  09:45:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Mooie, nuttige ontdekking van je.
Ik heb het topic ook op het Yamaha PK Owner forum geplaatst met verwijzing naar ons forum.
Roel, ik heb jouw tekst van Synthzone gebruikt.

Hierbij de link. http://www.yamahapkowner.com/forum/index.php?topic=29788.0

Groet, Ruud
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Oostendorp Keyboard Forum © 2005-2024 Oostendorp Muziek B.V. Ga naar begin van deze pagina
 Image Forums 2001 Snitz Forums 2000